Česko

knižní přečteno • 2018

Vždycky mě bavily psát recenze na knížky, ale brzo mi došlo, že nejsem ten správnej typ blogera, který by se tomuhle tématu mohl plně věnovat. A tak mě napadlo alespoň shrnout každoročně všechny knížky, co jsem za tu dobu přečetla do jednoho článku, abych měla přehled a vy nějakou inspiraci. Na instagram jsem začala (doufejme už pravidelně) přidávat knižní novinky a tipy, ale i svoje pocity z četby, včetně kratších recenzí ke každé z nich. Pokud tě baví knižní svět a rád/a čteš, podívej se tam a třeba mi i napiš, jaká knížka frčí zrovna u tebe - budu jedině ráda!
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Anie Songe - Továrna na sny

Tvorbu Anie miluju. Inspiruje mě, motivuje, dělá mi radost a tak nějak učí mě být lepším člověkem. Továrnu jsem chtěla od chvíle, co vyšla a pak, když jsem ji držela v rukou (podepsanou) jsem se do ní začetla a nemohla se odtrhnout. Bavila mě. Hodně. Jak je upřímná a (ne)obyčejná. Svá. Baví mě, že se v ní vidím a že je psána stejným stylem, kterým píšu taky. Všem snílkům, mořským vílám i obyčejným holkám, co si chtějí prožít svoje neobyčejný životy doporučuju všema deseti! A když už budeš nakupovat v Továrně na radost, podívejte se i po ostatních produktech, co Anie vyrábí a prodává. Já si nikdy nedokážu vybrat, co půjde za mnou domů dřív!
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Anie Songe - K sobě. Tobě Anie. Básničkový deník

Deník, co vyšel po Továrně a já ho kupovala jako úplně poslední, přitom je tak nádhernej! Pokud miluješ ilustrace a kresbičky od Anie, nepřemýšlej a objednávej! Je v něm spousta místa na myšlenky, poznámky a moudra, ale taky plno krásných textů. 
Síla, kterou v sobě máme tam není proto,
abychom ty slabší dolů sráželi
a po jejich tělech nebo duších šlapali.
Je tu proto, abychom ji využili a ty slabší do výšek zvedali.
O zkušenosti se dělili.
Ruku druhým podávali a svou sílu předávali dál.

⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Anie Songe - Příběhy z vesMíru

(zatím) Poslední knížka, kterou Anie napsala a vydala. Příběh o holčičce Luně, která dokáže číst ve hvězdách, skrz které se spojí s Esterkou, která jí povídá o tom, jak to chodí u ní ve vesmíru. Pohádková knížka, která (poh)ladí duši dětem i dospělým a má uvnitř sebe neskutečně krásný ilustrace.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Betty MacDonald - Paní Láryfáry: Čáry paní Láryfáry

Zůstala bych u pohádek, protože ty mě minulý rok obohatily nejvíc. Jednou z těch klasik, co máme doma asi každý je právě Paní Láryfáry, kterou jsem dostala od někoho (naší rodině) hodně blízkého. Někoho, kdo už tady není a tím je pro mě tahle knížka o to cennější.
Paní Láryfáry je stará dáma, kterou mají rádi nejen děti, ale i dospělí. Umí řešit neduhy i průšvihy dětí originálně, zároveň velmi vtipně a účinně. Je to příběh, který otevře oči nejen dětem, ale i dospělákům a každý si v něm najde něco svého. Musím přiznat, že jsem čekala trochu víc, ale třeba mě takovýhle čtení bude bavit víc, až budu mít komu ho předčítat před spaním. Jsem zvědavá na další díly.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Erwin Strittmatter - Poník Pedro

V létě 2018 jsem byla jeden celej měsíc na chatě, kde jsem objevila spoustu knížek a jednou z nich byl právě Poník Pedro. Je to novela o spisovateli, co si koupí poníka, s kterým se snaží sžít a dělá vše proto, aby se měl poník u jeho rodiny co nejlíp. Hezký, jednoduchý čtení, co zahřeje u srdce a pobaví.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Vladislav Stanovský - Budulínek

Pohádka o Budulínkovi je známá určitě nám všem už od dětství! Je to zase jednoduchý příběh, který je doplněný krásnými ilustracemi. Je to knížka zpracovaná ideálně pro prvňáčky, kteří se učí číst - má krátké odstavce a velká písmena, takže doporučuju rodičům, kteří shání čtení pro školáčky (ovšem nejsem si jistá, jestli je tohle vydání ještě aktuální nebo jestli už ho seženete opravdu jen u dědečků a babiček v zaprášených knihovnách).
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Jan Neruda - Dětem

Verše pro děti, které jsem přečetla všechny během chvilky. Jsou doplněné pěknými ilustracemi od Oty Janečka a každý z veršů předá nějakou myšlenku k zamyšlení, takže zase ideální čtení pro děti i dospěláky.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Barbara Larriva - Poppy - Příběh lásky a odpuštění

Příběh sice prostý, průhledný a sluníčkový, ale já ho četla ráda. Je to taková knižní jednohubka, kterou smlsneš za večer. Ideálně pro ty, kteří věří. V Boha, v naději, v odpuštění, v uvědomění si vlastních chyb. Stárnoucí hollywoodská hvězda prochází nehezkou diagnózou, která jí do života sešle holčičku Poppy a ta pomáhá nemocnou ženu vracet do života. Dodává jí nejen energii, ale i naději a víru, kterou už dávno ztratila. Mě se příběh líbil hlavně proto, že poukazuje na to, jak důležité je se obklopovat láskyplnými lidmi, kteří můžou lásku do našeho srdce vrátit a ukázat nám správnou životní cestu, i když z ní sejdeme. A taky upozorňuju na to, že se vám budou chtít ronit slzy - minimálně kvůli konečným několika slovům od autorky.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Lauren Myracle, John Green, Maureen Johnson - Sněží, sněží ...

Poslední kniha roku 2018, kterou jsem přečetla byla právě tahle. Brousila jsem si na ni zuby už v létě, ale copak se dá takováhle knížka přečíst ve třiceti stupních na sluníčku? Potřebovala jsem se naladit na tu správnou Vánoční atmosféru, tak jsem si počkala a vyplatilo se. Knížka utíkala od začátku do konce a já se u ní nejen nasmála, ale i mnohokrát pousmála nad hezky naivními nebo jednoduše milými a láskyplnými situacemi. 
Tenhle styl čtení je určený převážně pro teenagery, ale protože je John Green můj oblíbený autor, po kterém sáhnu vždycky, když potřebuju vypnout, byla jsem zvědavá na jeho povídku, která je propojena s ostatními povídkami od dalších autorů, co knížku napsali. Pokud hledáš čtení na zimu/Vánoce, tak zkus tohle. Nic hlubokomyslného to není, ale myšlenku jsem si v tom našla a i kdyby ne, tak jako příjemný odreagování při čekání na Ježíška to splnilo má očekávání. Mimochodem ten obal, co se třpytí v knihkupectví prostě nenecháš!
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Radka třeštíková - Bábovky

Na Radku jsou různorodé reakce, ale mě třeba baví. Zase se nejedná o žádnou náročnou literaturu, ale knížka k vodě je to vždycky dobrá. Mám ráda všechny ty obyčejný a snadno uvěřitelný situace ze života, co jsou někdy úsměvné a co jindy doženou k slzám.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Patrik Hartl - Malý pražský erotikon

Podobný čtení jako Radka Třeštíková. Patrik píše stejně jako ona o vztazích a životních liniích. Líbí se mi, že jsou to příběhy skutečně ze života a nejsou nijak vyšperkovaný, protože takový životy nemá nikdo z nás. Zkrátka obyčejnej svět plnej obyčejnejch lidí. A už od samostnýho začátku jsem se nahlas smála!
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Francis Scott Fitzgerald - Velký Gatsby

Velkého Gatsbyho miluju ve filmovým zpracování s DiCapriem, tak jsem se celkem styděla, že jsem takovou klasiku ještě nečetla a k téhle příležitosti jsem si pustila i starší filmová zpracování, která mě bohužel zas tak neoslnila a s knížkou jsem na tom byla zrovna tak. Pokud ale budeš mít možnost si ji přečíst, určitě to udělej už jen proto, že je to jedna z knížek světové literatury, o které se ve školách hodně mluví a mít přehled je (co si budem) důležitý.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Oscar Wilde - Lady Fuckingham

Když jsme u těch světových klasik, tak jsem se styděla i za to, že jsem nečetla nic od Oscara Wilde. V levných knihách jsem si asi před rokem a půl nakoupila hromadu knížek, co jsem našla s velkou slevou a mezi ně jsem zařadila taky Lady Fuckingham (první i druhý díl). Tenhle titul (jak jsem se později dozvěděla) se Oscarovi připisuje jenom kvůli tomu, že psal hodně odvážně, ale ve skutečnosti prý Lady Fuckingham nenapsal (měl by to být akorát nalezený deník, který někdo vydal pod jeho jménem). A upřímně jsem při čtení fakt trpěla. Erotika v knížkách mi nevadí, ale tohle bylo moc i na mě. Jedno sprostý slovo vedle druhýho a žádnej děj. Možná to milovníky červené knihovny potěší, ale já ji nemohla vůbec dočíst a když jsem ji dočetla, byla jsem doopravdy ráda, že jsem to nakonec zvládla. Od Oscara si plánuju přečíst jeho další knížky, protože chci vědět, jaký je jeho styl psaní a vážně doufám, že to bude jiná liga!
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Rupi Kaur - Mléko a med

Tuhle knížku jsem dostala k narozeninám a napsala o ní samostatnou recenzi <, kde je možný dozvědět se, co si o ní myslím a proč, že jsem jí vlastně chtěla.
What is stronger than the human heart
which shatters over and over
and still lives 
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Martina Bechyňová - Minimalismus

Marťa je copywriterka a blogerka, kterou jsem objevila před několika lety. Napsala knížku o minimalismu - ať už o tom v životě, tak i o tom materiálním, takže pokud se o tohle téma zajímáš, doporučuju si přečíst, jak k němu přistupuje holčina, která zapadla mezi blogerskou smetánku a následně odešla do důchodu. Upřímně mě baví podporovat umělce jako je ona, takže jsem o koupi knížky dlouho nepřemýšlela. Autobiografická zpověď je doplněna o krásný ilustrace a i když to není zase žádná hlubokomyslná literatura, tak někam k vodě nebo do tramvaje je to super čtení! Navíc miluju a obdivuju autorčino hraní si se slovy, které najdeš v její nejnovější knížce nebo na instagramu.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Stephen King - Noční směna

Jako milovnici Kinga a hororů mě tahle knížka neskutečně bavila. Pořídila jsem jí tetě k Vánocům a musela si ji přečíst taky, abychom si o ní mohly povídat. Je to soubor v minulosti vydaných, ale i dosud nevydaných povídek krále hororů. Nějaké povídky jsou dokonce i filmově zpracované a na mém instagramu jsem jim věnovala celkem hodně instastories! Pro milovníky strachu je to knížka jako dělaná a dobře se čte.
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯

Lars Kepler - Detektiv Joona Linna: Stalker

Po přečtení téhle knížky jsem se oficiálně zamilovala do manželů, tvořících pod jménem Lars Kepler. Stalker je knížka o necelých 600ti stránkách, takže dá nečtenářům možná trochu zabrat, ale za mě se četla neskutečně dobře. Děj utíká a ani na jedný stránce jsem se nenudila. Příběh se stupňuje a konec jsem dočetla s otevřenou pusou. Při čtení jsem se bála a zároveň se neskutečně těšila, jak to bude pokračovat. Pokud taky tak zbožňuješ horory a detektivní příběhy, který se určitě můžou stát i nám (!), tak mazej do nejbližšího knihkupectví a ber Stalkera, s kterým se ti bude jistojistě klidně usínat a vzpomeň si při tom na to, jak jsem tě (ne)varovala!
⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯⎯
Ufff. Jsme u konce s knižníma titulama, co jsem za rok 2018 přelouskala! Neměla jsem žádnej cíl, ale letos jsem si dala za úkol přečíst minimálně 25 knih za rok, což je doufám hranice, kterou levou zadní překonám. Budu ráda, když se i ty podělíš o svoje tipy na knížky z loňska a přidáš k tomu tipy na letošní novinky, abych měla z čeho vybírat. Letos totiž myslím, že to bude pestrý!

A když už jsem zmínila svůj letošní cíl, tak kolik je ten tvůj a jak sis vedl/a loni?



Komentáře

  1. Od Anie jsem četla jen Továrnu na sny, kterou úplně miluju :) Ráda bych si přečetla i ostatní knížky od ní, tak snad si ke mně najdou cestu :) Od Patrika Hartla jsem zrovna včera dočetla Okamžiky štěstí, byla to už třetí knížka, kterou jsem od něj četla a i když se mi líbila, tak mi přijde, že v jeho knížkách se hodně motivů stále opakuje a už moc nepřichází s ničím novým, což je škoda :) Radka Třeštíková mě taky baví, nedávno jsem od ní dočetla knížku Osm, od které jsem se nemohla vůbec odtrhnout :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anie je vážně skvělá a určitě najdou! :)
      Okamžiky štěstí si plánuju koupit, tak jsem zvědavá a knížku Osm si taky moc přeju :D :) Teď o to víc, díky tobě :D

      Vymazat
  2. Rupi Kaur je super, od nej som citala aj Sun and Her Flowers. na knizku Babovky sa uz nejaky cas chystam, ale zatial som sa k nej nedostala. za rok 2018 som precitala presne 40 knih a tipujem, ze tento rok to bude o nieco menej, ale ciel nemam ziadny.

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku Sun and Her Flowers si plánuju koupit. Má zase skvělou obálku!
    A páni, 40 knih je hodně! Měla bych si z tebe vzít příklad :D :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Form for Contact Page (Do not remove)