DON MIGUEL RUIZ | ČTYŘI DOHODY

Don Miguel Ruiz je motivačním řečníkem a spisovatelem. Jeho nejvýznamnější publikací je právě kniha Čtyři dohody, která byla prvně vydána již v roce 1997. Od té doby se po celém světě prodalo více než 4 miliony výtisků. Autor napsal ke knize ještě pracovní knihu.
Pokud s námi někdo nezachází s láskou a úctou, můžeme pokládat za dar, jestliže se vzdálí. Pokud takový člověk neodejde, budeme s ním určitě snášet utrpení mnoho let. Když odejde, bude to chvíli bolet, ale naše srdce se nakonec zahojí. Pak si budeme moci vybrat to, co skutečně chceme. 
- z knihy "Čtyři dohody".
 (rozbalený článek obsahuje SPOILERY) 
Kniha je považována za průvodce osobní svobodou. Autor předává své znalosti tajného učení Starých Toltéků. Přednáší, vede semináře a cestuje do posvátných míst na celém světě.

Čtyři dohody začínají několika řádky o Toltécích a pokračují jak jinak než úvodem. Ale ne takovým, kterým začíná každá kniha. Tento úvod je malým příběhem o Kouřovém zrcadle, což budou znát jen ti, kteří knihu přečtou (nebo se prokoušou alespoň tím úvodem).
Dále přecházíme ke kapitole o ochočování a snu planety, skrz kterou se dostáváme k samotným čtyřem dohodám.

  • Nehřešte slovem.
  • Neberte si nic osobně.
  • Nevytvářejte si žádné domněnky.
  • Vždy dělejte vše, jak nejlépe dovedete.
Dohody jsou sice hezky sepsané, ale přijde mi jako by se autor opakoval. Každá dohoda by zabrala bez problému dvě stránky a celá kniha by se tak mohla vejít na 12 stran včetně úvodu a všeho, co autor do knihy vtěsnal. Chápu. Takovou knihu by si asi jen tak někdo nepořídil, ale kniha se pro mě právě kvůli protahování zdála nudná. 
Dozvěděla jsem se prakticky to, co už jsem dávno věděla, ale těšilo mě narazit čas od času na větu, která shrnuje mě samotnou nebo chování někoho koho znám. Člověk si pak přijde ne tak opuštěně, když s ním někdo soucítí (tak jsem se cítila při čtení téhle knihy). Jako kdyby autor mluvil se mnou osobně a věděl, co se snažím měnit na sobě a co bych ráda od druhých.
1. Nehřešte slovem
Má nás naučit nepoužívat (křivé) slovo ve svůj prospěch na úkor ostatních a měli bychom si uvědomovat, jakou váhu naše slova mají. 
Občas ze mě vypadne slovo, na které nejsem pyšná (ať už něco sprostšího, tak hlavně věta, kterou někoho tak nějak napadám, ale nemyslím to tak), což samozřejmě není omluva, ale pokud to vezmu z pohledu na všechny dohody je tím nejmenším oříškem (pro mě samotnou).

2. Neberte si nic osobně
Tahle dohoda je pro mě naopak tou nějtěžší. 

3. Nevytvářejte si žádné domněnky
O téhle dohodě jsem se bavila s paní Lenkou Procházkovou, která mě na vysoké vyučuje scénáristiku. Obě jsme se shodly na tom, že nás tahle dohoda zaujala nejvíc a nejvíc o ní přemýšlíme. Jde o to, že si můžeme o někom myslet, jak je takový a makový nebo vyvodíme z různých situací závěry, aniž bychom měli ověřená fakta.
Můžeme se jen a pouze domnívat, ale skutečnost může být jiná. Například se na nás může někdo dívat a my si řekneme "Dneska mi to opravdu nesluší, když mě ostatní tak sledují", ale ve skutečnosti jim do hlavy nevidíme a hlavou se jim mohou hodnit úplné opaky.
Nevím, jak jinak tuhle dohodu vysvětlit těm, kteří knihu nečetli, ale třeba o téhle dohodě stojí za to opravdu popřemýšlet.

4. Vždy dělejte vše, jak nejlépe dovedete
Tohle je asi naprosto jasná dohoda. 
Spočívá v tom, dělat všechno tak, abychom následně nemohli říkat, že jsme tu věc/činnost/práci dělali ne tak dobře a mohli bychom ji udělat lépe. Tohle je jednodušší zvlášť pro ty, kteří dělají něco, co je baví. 
Knížka se zdála od pohledu poměrně náročná (tématově) na čtení/pochopení, ale ve skutečnosti bude (pravděpodobně) pro každého jednodušším čtením k odpočinku těla i ducha.
Kupovala jsem ji, protože jsem všude slýchala chválu a právě proto mě poměrně zklamala.
Není bohužel podle mých původních představ.

Tak či tak jsem ráda, že mi sedí v knihovně a ještě líp, že jsem si na ni sama vytvořila názor. Určitě ji chci za nějakou dobu vytahnout a přečíst znovu. Třeba na mě bude působit zcela jinak, až budu zas o kousek starší, ale teď ji s klidem odkládám a vrhám se na něco snad už příjemnějšího:)

Četl/a jsi Čtyři dohody? 
Jaká dohoda na tebe nejvíc zapůsobila?
S láskou,


You May Also Like

5 COMMENTS

  1. Knížku jsem taky četla a souhlasím s tebou, že kdyby knížka byla kratší, tak by to vůbec nebylo na škodu a vešly by se do ní i tak veškeré myšlenky.. Ale mně vlastně to protahování ani nevadilo, naopak jsem ráda, že jsem s knížkou mohla strávit delší čas :)
    Na mě zapůsobily všechny dohody, ale nejvíc asi ta třetí, jelikož si neustále v hlavě vytvářím nějaké domněnky, příběhy, co se nikdy nestanou.. Ale od té doby, co jsem knížku četla naposledy, si na to dávám větší pozor a jsem spokojenější :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také se snažím víc nad tím přemýšlet, ale to potrvá několik let (alespoň u mě), abych se v některých ohledech pozměnila (pokud by se to podařilo).
      Přeju úspěchy!

      Vymazat
  2. Knížku jsem nečetla, ale také nemám ráda knihy, které jsou zdlouhavé a táhnou se jako žvýkačka přilepená na botě. To prostě... Ehm. Díky.

    https://basic-whitegirl.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat